Weboldalunk használatával jóváhagyja a cookie-k használatát a Cookie-kkal kapcsolatos irányelv értelmében.

Sikeres leszokás: 5 lépésben

Sikeres leszokás: 5 lépésben

Minél hosszabb ideje dohányzik valaki, valószínűleg annál többször gondolt már a leszokásra. Talán te is túl vagy már néhány próbálkozáson. Ha így van, akkor a saját bőrödön is megtapasztalhattad, hogy mekkora kihívást jelent a leszokás. Ugyanis a cigarettára és vele együtt a nikotinra, hihetetlenül könnyű rászokni, de annál nehezebb letenni. Ebben a cikkben összeszedtük a legfontosabb tippeket, amik hozzásegítenek a nikotinmentes élethez.

Motiváció és döntés

 

Hirtelen felindulásból vagy újévi fogadalomként leszokni a cigiről sokkal nehezebb, mintha ez egy jól megfontolt és kellő motiváción alapuló döntés lenne. Gondold végig, hogy valójában miért szeretnéd abbahagyni a dohányzást? Az egészséged védelme motivál, vagy anyagi okai vannak, esetleg családot tervezel? Minél erősebb motivációt találsz, annál sikeresebb lehet a leszokás.

 

Ez lesz az a pont, ahova mindig visszanyúlhatsz, amikor elbizonytalanodsz. Azt is érdemes átgondolni, hogy mit ad, mit jelent számodra a dohányzás? A cigiszünetek jelentik a kikapcsolódást munka közben vagy az otthoni felfordulásban? Esetleg elsősorban stresszcsökkentésre használod? Vagy a dohányosokon keresztül és a cigi segítségével építed a kapcsolataidat? Ha megtaláltad a kellő motivációt és van benned elszántság, akkor ideje meghozni a döntést!


 

A módszer kiválasztása

 

A sikeres leszokás fontos eleme, hogy előre kiválaszd azt a módszert, amivel képes leszel búcsút mondani a ciginek. Ehhez nagy segítség az önismeret. Jó ha tudod, hogy mivel motiválhatod magadat, hogy hasonló helyzetekben, mennyire vagy hirtelen vagy fokozatos típus, vedd végig, hogy milyen csapdákat állíthatsz magadnak esetleg a változtatás útján. Van, akinek az segít, hogy egyik napról a másikra teszi le a cigarettát, mások pedig csak több lépcsőben, hosszabb idő alatt tudnak megválni tőle teljesen. Sose légy türelmetlen magaddal! Azzal könnyíted meg leginkább a helyzetedet, ha elfogadod, azt amilyen te vagy, bármelyik típusba is tartozz.

 

Szükséges előkészületek

 

Ha szeretnéd letenni a cigarettát, akkor szükséged lesz bizonyos körülményekre, amik a segítségedre lesznek. Ilyen például, hogy beszerzel bármit, ami a leszokáshoz kelleni fog. Ez lehet nikotintapasz, rágó vagy akár egy hevítőkészülék, ha a fokozatosságot választod. Ha dohányos barátaid vannak, akkor tervezz néhány hetet nélkülük, hogy a kezdeti nehezebb napokban ne ess miattuk kísértésbe. Sokat segíthet az is, ha találsz egy társat a leszokáshoz. Lehet az a párod, egy barátod vagy kollégád, de ha együtt vágtok neki ennek a kihívásnak, akkor garantáltan nagyobb az esélyetek a dohánymentes életre. Ha nincs ilyen ember a közeledben, akkor egy témába illő fórum, csoport vagy közösség is hasznos lehet.

 

Leszokás – az első napokban

 

A dohánymentes élet első napjai a legnehezebbek. A fizikai elvonási tünetek körülbelül az első két hétben tapasztalhatóak, de a lelki függőség sokkal tovább is kitarthat. Fontos ezért, hogy a felkészülés során feltárt motivációk, a helyettesítő eszközök és a módszerek mindig a rendelkezésedre álljanak. Így sosem fogsz elcsábulni, bármekkora is a kísértés. Ha pedig mégis adódnak olyan napok, amikor nem tudod megállni, hogy cigi nélkül kibírd, akkor azt ne tekintsd totális kudarcnak.

 

Apró célokban gondolkozz, és az adott napra koncentrálj! Ne egyetlen hosszú folyamatként kezeld a leszokást, mert akkor egy szál is sikertelenséget jelent. De ha minden nap egy új cél számodra, akkor könnyebb lesz hosszútávon valóban leszokni a dohányzásról. Olykor állj meg és értékeld az addigi eredményeidet, örülj a minden nap sikerének. Találd meg a folyamatban rejlő pozitívumokat. Például az utolsó szál után már néhány napon belül jobban fogod érezni az ízeket, könnyebb lesz a tüdőd és szebb a bőröd. Ennek örülj, ne a sóvárgás miatt bosszankodj!

 

Hogyan ne szokj vissza?

 

Alakíts ki új szokásokat, amik helyettesítik a cigihez kapcsolódó korábbiakat! A sport több szempontból is hasznos lehet, mert egyrészt elvonja a figyelmedet, másrészt segít kiüríteni a méreganyagokat a szervezetedből. Amennyiben eszegetéssel pótolnád a dohányzás érzését, figyelj oda, hogy mindig egészséges alternatívákat válassz, hiszen a leszokás során könnyen keletkezhet súlyfelesleg. Erről bővebben ebben a korábbi cikkünkben olvashatsz. Ha pedig a kísértés környékez és nem tudsz ellenállni, akkor a hagyományos cigi helyett válassz kevésbé káros alternatívát. Ilyenek lehetnek az általunk forgalmazott hevítőrudak, melyek ráadásul dohány helyett teát tartalmaznak, és a nikotinos változatok nikotinsó felhasználásával készülnek. Ha pedig a nikotinról már teljesen le tudsz mondani, akkor itt választhatsz a Healcier, Lavie, Darlings, Heccig vagy a Genmist nikotinmentes kínálatából.

 

További kérdéseiddel keress minket elérhetőségeinken!

Tartalomhoz tartozó címkék: hevitorudak
Az oldal tetejére