A média ereje
A tömegmédia egy tökéletes eszköz arra, hogy befolyásolja és meggyőzze az embereket szinte bármiről. Ez a hatás még erősebben érvényesül a tinik esetében. A fiataloknak szóló reklámok és egyéb tartalmak a kívánt hatás eléréséhez olyan elemeket használ fel, melyek ismerősek és vonzóak a kamaszok számára, ezzel képesek rávenni őket szinte bármire, így a dohányzásra is. A siker egyik kulcsa, hogy a médiatartalmak tudat alatt hatnak, így hiába tudjuk valamiről racionálisan, hogy az nem jó, ha például a reklámok azt égetik bele a tudatalattinkba, hogy az adott termék menő, vonzóvá tesz vagy a boldogságunk kulcsa. Ráadásul az egyik fontos motiváció lehet a cigarettázásra, ha olyan tartalmakkal találkozik a fiatal, melyek szerint a dohányzás a felnőttek kiváltsága. Tehát aki dohányzik, az már elég érett, dönthet az életéről, hiszen felnőtt. Ezért úgy tűnhet, hogy ahhoz, hogy valaki felnőtt legyen, dohányozni kell, de legalábbis érdemes.
Beférkőzik a tudatalattinkba is...
A ’80-as, ’90-es években a filmeket például előszeretettel használták arra a dohánycégek, hogy a tizenévesek dohányosokká váljanak. Több kutatásban kimutatták, hogy a kamaszok akár tizenhatszor nagyobb valószínűséggel kezdenek el dohányozni, ha a tévéműsorokban, filmekben rendszeresen dohányzó színészeket és modelleket látnak. Nem véletlen, hogy ekkoriban a dohánygyártó cégek hatalmas összegeket fizettek a filmkészítőknek, hogy az ő márkájukat használják egy-egy alkotásnál. De még ennyire direkt hatásra sincs szükség. Amerikában úgy találták, hogy azok a tinik, akik valamilyen cigarettamárka logójával ellátott promóciós terméket birtokolnak, akár 2,89-szer nagyobb valószínűséggel kezdtek el dohányozni, mint azok, akiknek nem volt ilyen termékük.
A közösségi média az új terep
Az utóbbi évtizedekben azonban a cigaretta reklámok az egészségvédő szabályozásnak köszönhetően jelentősen visszaszorultak a plakátok, a televízió és a mozi esetében. Mostanra a dohányipar a zenei klippeket és a közösségi médiát használja a termékei promóciós és marketing csatornájaként. Így nem meglepő, hogy egy kutatás arra a megállapításra jutott, hogy napjainkban a közösségi médiában fogyasztott dohánnyal kapcsolatos tartalmak mennyisége jelzi leghatékonyabban előre egy fiatal dohányzási hajlamát. Ráadásul mivel a kortárs hatás ezen a téren szintén kiemelkedően fontos, befolyásoló tényező, a közösségi média hatása a szociális dohányzásnak köszönhetően megtöbbszörözi a hatását ebben a korosztályban.
A befolyás pozitív is lehet!
A kamaszok különösen fogékonyak a példaképekre és lelkesen követik az azok által mutatott mintákat. Mivel a dohányzás és mellette ma már annak alternatívái is szerves része a popkultúrának, a tinik gyakran találkoznak a dohányzással az ikonok és influenszerek által. De persze, ez a közeg ugyanakkor jelenthet pozitív hatást is. Hiszen, ha a fiatalok által kedvelt és követett celebek, influenszerek dohányzásellenes tartalmakat közvetítenek, a negatív hatásokra vagy füstmentes alternatívákra mutatnak rá, akkor az ugyanúgy nagy hatással lesz a tinikre.
Ha te is inkább a hevítőrudakat választod a hagyományos cigi helyett, akkor böngéssz termékeink között itt. Ha pedig kérdésed van, keress minket bátran az elérhetőségeinken.