Weboldalunk használatával jóváhagyja a cookie-k használatát a Cookie-kkal kapcsolatos irányelv értelmében.

Leszokás fiatal felnőttkorban

Leszokás fiatal felnőttkorban
Az előző súlygyarapodást okozó leszokással foglalkozó blogcikkünk után ismét egy leszokással kapcsolatos cikket írtunk nektek. Ebben a cikkben a fiatal felnőttkori leszokással fogunk foglalkozni bővebben. Reméljük tetszeni fog ez a cikkünk is!

 

Leszokás fiatal felnőttkorban

 

Azt gondolhatjuk, hogy annál könnyebb leszokni a dohányzásról, minél kevesebb ideje kezdtük azt el. De ez nem feltétlenül van így. Bár a dohányosok 70 százaléka saját bevallása szerint 18 éves kora előtt lesz rabja a rossz szokásnak, sokan vannak olyanok is, akik csak a középiskolás évek alatt cigarettáznak.

 

A kortársak hatása és a tanulás okozta stressz csábítja őket a dohányzásra, de hosszútávon nem alakul ki náluk függőség, könnyedén hagyják maguk mögött a cigit a középiskolával együtt.


 

Miért olyan nehéz letenni a cigarettát?

 

Ha a függőség már kialakult, akkor nehéz dolog leszokni a dohányzásról. Vannak olyanok, akik emiatt meg sem próbálják, mások újra és újra nekifutnak és olyanok is akadnak, akik szinte folyamatosan leszokóban vannak. A nehézség oka, hogy a dohányzás több fajta függőséget is kialakít.

 

Egyrészt van egy fizikai függőség, amit a nikotin okoz, ami egyfajta antidepresszánsként hat a szervezetre és segít ellazulni a stresszes helyzetekben. Emellett serkenti a memóriát, így éberré teszi az agyunkat, javítja a teljesítményünket és gyorsabbak, éberebbek leszünk tőle. Étvágycsökkentő hatása is fontos lehet, ezért figyelhető meg az a jelenség, hogy sokan felszednek néhány kilót a leszokás után.

 

A másik fontos tényező a lelki függőség. Egyrészt hiányozhat a dohányzás szertartása, sőt akár maga a mozdulat is. A leszokás után hiányozhatnak a munka vagy tanulás monotonitását megtörő cigiszünetek és az azokhoz kötődő társas kapcsolatok is. Emellett, mivel megszűnik a nikotin stressz csökkentő hatása, sokkal feszültebbek, ingerlékenyebbek és szétszórtabbak lehetünk. Nem is beszélve az összes pozitív hatás elvesztésétől való félelemről.

 

Mind a fizikai, mind a lelki függőség mértéke függhet attól, hogy mennyi ideje dohányzunk. Ezért vannak látszólag valamivel könnyebb helyzetben a fiatalok. Ennek ellenére egy amerikai kutatás szerint a kamaszok körében nagyon alacsony azok aránya, akik leteszik a cigarettát, pedig 58 százalékuk próbál leszokni egy évben legalább egy napra vagy hosszabb időre. Ezzel szemben a fiatal felnőttek közül sokaknak sikerül 4 év próbálkozás után elbúcsúzni a dohányzástól. Az adatok azt mutatják, hogy 25 éves kor felett jelentős növekedést mutat a sikeres leszokási kísérletek aránya.

 


 

Mi segíthet a leszokásban? 

 

Egy felmérés szerint a káros hatásokról szóló videók, kiadványok, az elszívott cigi mennyiségének fokozatos csökkentése vagy a dohányos barátokkal való szakítás nem tartoznak a sikeres módszerek közé. Az alternatív nikotinforrások, mint a rágó, tapasz vagy spray sokkal eredményesebb eszköznek bizonyultak. Szintén hatékonyan segítheti a leszokást egy megfelelő szakember vagy akupunktúra és a hipnózis.

 

De, aki a dohányzás szertartását és az ahhoz kapcsolódó élményeket nem tudja nélkülözni, annak segítséget jelenthet a hevítőkészülékre való váltás. A Heat-Not-Burn technológia jelentősen csökkenti a dohányzás káros hatásait. Az általunk forgalmazott hevítőrudak, ráadásul dohány helyett tealevelekből készülnek, és elérhetőek nikotinmentes és nikotinsó-tartalmú változatban is.

 

Ha a végső cél a leszokás, de lépésről lépésre szeretnénk haladni, akkor érdemes először a hagyományos cigarettáról a nikotinos hevítőrúdra váltani, majd onnan áttérni a nikotinmentes fajtára. Így fokozatosan vonjuk meg magunktól a dohányzás élményét és valóban elérhetjük a kitűzött célunkat.

Tartalomhoz tartozó címkék: hevitorudak
Az oldal tetejére